Πολυμορφικά έπιπλα από τον Andrés Reisinger
DS.WRITER:
Sophia Throuvala
Κεντρική Εικόνα: The upholstery consists of 20,000 fabric petals | Πηγή: www.dezeen.com
Ο Andrés Reisinger είναι Αργεντινός σχεδιαστής “ανύπαρκτων” επίπλων. Ανύπαρκτων διότι πρόκειται για ψηφιακά και όχι πραγματικά-χρηστικά αντικείμενα. Τον περασμένο Φλεβάρη (21), ο Reisinger πούλησε δέκα κομμάτια της NFT συλλογής του με τίτλο The Shipping, την οποία αποκαλεί άτυπα “impossible”, φτάνοντας το “απίστευτο” συνολικό ποσό των 450,000$, ενώ ένα από τα αντικείμενα πουλήθηκε σχεδόν 70,000$ σε online δημοπρασία. Συγκεκριμένα, τα έπιπλα “εξαντλήθηκαν” σε λιγότερο από 10 λεπτά εντός της πλατφόρμας Nifty Getaway, ενώ το κομμάτι που όπως αναφέρθηκε άγγιξε σχεδόν τα 70,000$, δημιουργήθηκε σε συνεργασία του Reisinger με τον αγοραστή του.
Όλα τα έπιπλα του Reisinger είναι συμβατά σε όλες τις τρισδιάστατες ψηφιακές χωρικότητες (metaverse) και σε open worlds όπως το Minecraft και το Decentraland, ανοίγοντας έτσι το target group των πιθανών αγοραστών. Επιπλέον, τα αντικείμενα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ψηφιακή επαυξημένη πραγματικότητα και σε πλατφόρμες όπως το Unity, προκειμένου να συμπεριληφθούν στη “σκηνογραφία” παιχνιδιών, animation και CGI ταινιών, δίνοντας στη λέξη “χρηστικότητα” άλλη χροιά.
Η αυθεντικότητα και το δικαίωμα ιδιοκτησίας των αγορασμένων non-fungible token (NFT) πιστοποιείται από την καταγραφή της κρυπτογραφημένης συναλλαγής στο ίδιο το αντικείμενο. Ο Reisinger δήλωσε στην Dezeen ότι ήταν ένα πολύ φιλόδοξο πρότζεκτ και πως ελπίζει να ακολουθήσουν κι άλλα εξίσου ή περισσότερο επιτυχημένα από άλλους νέους δημιουργούς. Ελπίζει, όπως λέει, να “άνοιξε την πόρτα” προς μια νέα οδό, που προωθεί τις καριέρες των ψηφιακών σχεδιαστών αυξάνοντας τη ζήτησή τους στη σχετική αγορά.
Ο πλέον ακριβοπληρωμένος designer ψηφιακών επίπλων φτιάχνει σουρεαλιστικά έπιπλα, τα οποία απέκτησαν εξ αρχής σημαντική δημοτικότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και συγκεκριμένα στο instagram απ’ όπου και έγινε γνωστός, φτάνοντας να σημειώνουν ανεπανάληπτα ποσά στις online αγορές. Συγκεκριμένα, ήδη το 2019 υλοποίησε και εξέθεσε στη Βαρκελώνη την προηγουμένως 3D πολυθρόνα του με τίτλο Hortensia Chair, η οποία από το 2018 είχε γίνει ανάρπαστη στο instagram. Η πολυθρόνα, που μοιάζει απαλή σαν σύννεφο, κατασκευάστηκε τελικά από 20,000 τεχνητά πέταλα σε συνεργασία με την Julia Esqué, με την οποία εργάστηκαν στο πώς μπορεί να αποδοθεί καλύτερα η υφή τής 3D καρέκλας και να μετουσιωθεί σε βίωμα.
The first real version of the chair is now on display in Barcelona | Πηγή: www.dezeen.com
Andrés Reisinger, the Deep Space sofa exists only digitally | Πηγή: www.dezeen.com
Τα έπιπλα της σειράς NFT The Shipping παραπέμπουν και αυτά στο ονειρικό και εξωπραγματικό, με επίκεντρο και πάλι την υφή. Ο ίδιος ο σχεδιαστής επιλέγει να ονομάζει μερικά από τα έπιπλα της σειράς impossible objects, καθώς αποτελούν άμεσες αναφορές στις σουρεαλιστικές κατασκευές και στη ζωγραφική, με τη χρήση όμως μιας περισσότερο φουτουριστικής και εξωγήινης, θα λέγαμε, παλέτας, όπως για παράδειγμα το Complicated Drawer -ψηφιακή μεταφορά του “Anthropomorphic cabinet” του 1936-, πασίγνωστου έργου του Salvador Dali. Μερικά από τα “α-πίθανα” κομμάτια του εμπνέονται φορμαλιστικά ακόμα και από τρόφιμα ή την αίσθηση του να καταναλώνεις κάτι. Για παράδειγμα, το Shiny Pink Table ανακαλεί τη διαδικασία τού να μασάς μια τσίχλα ή να κολλάς σε αυτή, και η επιπλέον κινησιολογία που δίνεται στα αντικείμενα αυτά, τα κάνει να φαντάζουν ακόμα λιγότερο χρηστικά ή βολικά.
Complicated Drawer is an "impossible object" | Πηγή: www.dezeen.com
Ωστόσο, πέντε από τα ψηφιακά αυτά έπιπλα, τα οποία πουλήθηκαν πρόσφατα, πρόκειται να γίνουν κι αυτά πραγματικά, υλικά δηλαδή αντικείμενα και να σταλούν κι αυτά στους αγοραστές τους. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, ο Reisinger θα συνεργαστεί και πάλι με ειδικούς στον χώρο του επίπλου και των υλικών, όπως για παράδειγμα με την ισπανική αρχιτεκτονική φίρμα Isern Serra, με την οποία θα συνδυάσουν και υλοποιήσουν, μεταξύ άλλων, και το Ροζ Time Table.
The Tangled chair resembles Terje Ekstrem's Ekstrem lounger | Πηγή: www.dezeen.com
Όπως αναφέρει στο Dezeen, οι αγοραστές μπορούν να διατηρούν την ψηφιακή εκδοχή των επίπλων σε κάποια ψηφιακή γκαλερί, και να τα πουλήσουν όταν η αξία τους ανέβει ακόμα περισσότερο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, τα NFTs, σε αντιδιαστολή με άλλες μορφές ψηφιακής τέχνης όπως πχ η μουσική, διατηρούν μια αυθεντικότητα εντός του ίδιου του προϊόντος, δεν πρόκειται για αντίγραφα, ενώ επίσης κάνει λόγο για την αυτονομία που προσφέρουν οι online αγοραπωλησίες σε αντίθεση με τις κλασικές γκαλερί και τους οίκους δημοπρασιών, καθώς ο καλλιτέχνης κρατάει το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό από τα κέρδη και απευθύνεται ευκολότερα σε παγκόσμιο κοινό αυξάνοντας και ρυθμίζοντας τις τιμές του αυτοβούλως, ενώ τέλος συνεχίζει να παίρνει ποσοστά από τις μεταπωλήσεις βάσει των περιεχόμενων δικαιωμάτων του στο NFT.
Το ενδιαφέρον στην περίπτωση των επίπλων αυτών είναι στην υβριδική τους σύλληψη, καθώς μπορούν να διακινούνται τόσο ψηφιακά όσο και πράγματι υλοποιημένα, διατηρώντας την αξία και τη συλλεκτικότητά τους και στις δυο εκδοχές τους. Όπως δηλώνει και ο ίδιος ο Reisinger, “δεν θεωρώ πως δραπετεύουμε από τον υλικό κόσμο σύντομα…αντιθέτως θεωρώ πως επεκτεινόμαστε σε μια διευρυμένη υβριδική εποχή, όπου η τέχνη και ο πολιτισμός αποδεσμεύονται από τις έννοιες του χωροχρόνου”.
Real version of the Time Table | Πηγή: www.dezeen.com
https://www.instagram.com/reisingerandres/
https://www.dezeen.com/2021/02/23/andres-reisinger-the-shipping-digital-furniture-auction/
https://www.dezeen.com/2021/02/23/andres-reisinger-the-shipping-digital-furniture-auction/