11 Sep 2024  |  People

Javier Mariscal: Μια τέχνη «πανταχού παρούσα»

Ζωγράφος, interior designer, γλύπτης; Ο Javier Mariscal ακροβατεί μεταξύ των τεχνών, καταφέρνοντας να πετυχαίνει πάντα.
post image
Κεντρική Εικόνα: Sabinas (Javier Mariscal για VONDOM) | Πηγή: designplaza.gr


O Javier Mariscal είναι κάτι περισσότερο από designer. Δεν μπορεί να μπει σε καλούπια. Και πώς θα μπορούσε να περιοριστεί σε έναν και μόνο επαγγελματικό προσανατολισμό, από τη στιγμή που μπορεί να συνδυάσει τη γλυπτική, ή τη ζωγραφική με το design; Από την αρχή, άλλωστε, των σπουδών του στο Colegio El Pilar της Βαλένθια, αμφιταλαντευόταν μεταξύ των καλλιτεχνικών δρόμων που είχε μπροστά του. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο αποφάσισε να εγκαταλείψει τις σπουδές του στο Elisava School της Βαρκελώνης, για να ακολουθήσει ένα διαφορετικό μονοπάτι. Ή, για να το θέσουμε καλύτερα: Για να αναπτύξει έναν καλλιτεχνικό διάλογο μεταξύ των διαφόρων μέσων που τον ενδιέφεραν. Από τα underground comics, στην εικονογράφηση, τη γλυπτική, το graphic design και το interior design.

Javier Mariscal (λιθογραφία, 1986) | Πηγή εικόνας: cdn4.volusion.store


Το 1979 σχεδιάζει το λογότυπο Bar Cel Ona, το οποίο θα εκτοξεύσει την καριέρα του. Έναν χρόνο αργότερα, εγκαινίασε μαζί με τον Fernando Salas το δικό του μπαρ στη γενέτειρά του, Βαλένθια, το Duplex. Για το μπαρ σχεδιάζει τη διάσημη καρέκλα- σκαμπό, Duplex stool, δείχνοντάς μας κάποια πρώτα ψήγματα του στυλ του. Εκφραστικό, παιχνιδιάρικο, και πολλές φορές έξω από τις νόρμες.

Duplex stool | Πηγή εικόνας: free3d.com


Τη δεκαετία του ‘80 συμμετέχει σε διεθνείς γκαλερί και στο Κέντρο Georges Pompidou και παίρνει μέρος στην Documenta de Kassel, ενώ εκθέτει και στο Vinçon Salon της Βαρκελώνης. Το 1989, το σχέδιό του Cobi επιλέγεται ως η μασκότ των Θερινών Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης, του 1992, ενώ η Petra ψηφίστηκε ως η μασκότ των Παραολυμπιακών Αγώνων του ίδιου χρόνου. Αν και η μασκότ δέχτηκε πολλές και δριμείς κριτικές, σήμερα θεωρείται η πιο δημοφιλής και προσοδοφόρα μασκότ των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. 

Cobi (Javier Mariscal) | Πηγή εικόνας: media.mutualart.com


Petra (Javier Mariscal) | Πηγή εικόνας: graffica.info


To ίδιο παιχνιδιάρικα είναι και τα έπιπλα που ο ίδιος σχεδιάζει, όπως η καρέκλα Tio Pepe (σε συνεργασία με τον Pepe Cortes) και η Garriris, του 1987. Και οι δύο καρέκλες είναι σαφώς εμπνευσμένες από το illustration, κατορθώνοντας να το συνδυάσουν με την άνεση του καθίσματος.

Tio Pepe (Javier Mariscal & Pepe Cortes) | Πηγή εικόνας: a.1stdibscdn.com


Garrirs | Πηγή εικόνας: images.artimin.com


Στα μέσα του 1990, ο Mariscal συνεργάζεται με τον ιταλικό οίκο Moroso, σχεδιάζοντας τη συλλογή Amorosos Furniture collection. Σήμα κατατεθέν τής συλλογής, και ίσως ένα από τα διασημότερα έπιπλα των 90s, είναι η patchwork πολυθρόνα Sillón Alexandra, η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα ασπρόμαυρα έπιπλα της συλλογής.

Sillón Alexandra | Πηγή εικόνας: blogger.googleusercontent.com


Οι συνεργασίες του Mariscal είναι πολλές και ποικίλουν. Από το 2005, ξεκίνησε να συνεργάζεται με τη Magis για τη δημιουργία της σειράς Me Too, μιας σειράς παιδικών επίπλων και παιχνιδιών. Η μίνιμαλ προσέγγιση τoυ designer δεν στερεί τη δημιουργικότητα από τα αντικείμενα της συλλογής, επιτρέποντας στα παιδιά να αναπτύξουν τα ίδια τη φαντασία τους και να προσαρμόσουν τα παιχνίδια και τα έπιπλα όπως αυτά θέλουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

Πηγή εικόνας: magisdesign.com


Piedras | Πηγή εικόνας: magisdesign.com


Φυσικά, ο Javier Mariscal έχει να μας «προτείνει» πιο μίνιμαλ και απλά σχέδια, τα οποία, βέβαια, δεν χάνουν τις πρωτότυπες λεπτομέρειές τους. Για παράδειγμα, την Green chair για το Mobles 114, η οποία σχεδιάστηκε για να είναι πλήρως ανακυκλώσιμη, λόγω του ανακυκλωμένου πλαστικού από πολυπροπυλένιο.

Green chair | Πηγή εικόνας: image.architonic.com


Προφανώς, δεν θα μπορούσαμε να κλείσουμε χωρίς την αναφορά στις συλλογές Sabinas και ΜOMA για λογαριασμό της Vondom. Εξίσου μίνιμαλ και μονόχρωμα, τα έπιπλα των συλλογών μπορούν να ενταχθούν με άνεση και ευκολία στους εξωτερικούς χώρους ξενοδοχείων, για τα οποία κυρίως προορίζονται, εξαιτίας της ευελιξίας του σχεδίου και των χρωματισμών τους.

Sabinas collection | Πηγή εικόνας: bunny-wp-pullzone-8iuotrpjq1.b-cdn.net


MOMA collection | Πηγή εικόνας: image.architonic.com


Πηγές/ Further reading

T. Mora (2013). “I prefer my work speaks for itself, sometimes I am a bit of a loudmouth” – Javier Mariscal answers your questions. Από: diariodesign.com.

J. Elengical (2021). UNSCRIPTED with Javier Mariscal: Understanding the world, a drawing at a time. Από: stirworld.com.

Javier Mariscal. Από: en.wikipedia.org.

**Περισσότερα για το έργο του στο: mariscal.com.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Τέρας: Design που αποτυπώνει μ...
25 Dec 2024  |  Interviews,People
Τέρας: Design που αποτυπώνει μια ξεχασμένη όψη της Αθήνας από τον Χάρη Ρηγά...
Image represents MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγ...
27 Nov 2024  |  Objects,People,Interviews
MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγχρονο Δρόμο του Μεταξιού
Image represents Machines of Desire...
23 Oct 2024  |  People
Machines of Desire
Image represents Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» ...
9 Oct 2024  |  Objects,People
Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» της πορσελάνης