Konstantin Grcic: Η έκθεση “new normals” στο haus am waldsee του Βερολίνου
DS.WRITER:
Sophia Throuvala
Πηγή Κεντρικής εικόνας: konstantin-grcic.com και designboom.com
O Konstantin Grcic ξεκίνησε την καριέρα του ως επιπλοποιός, μέχρι που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο design στη Royal College of Art του Λονδίνου. Πλέον ο Grcic είναι πολύ γνωστός σχεδιαστής, με αναρίθμητη βιβλιογραφία και εκθέσεις. Με το γραφείο του, Konstantin Grcic Design GmbH, το οποίο έχει έδρα το Βερολίνο, αναλαμβάνουν πολλά πρότζεκτ τα οποία ποικίλουν σε μορφή και υλικά, ενώ επίσης είναι αναγνωρισμένος στον εικαστικό χώρο, στον χώρο του design και της αρχιτεκτονικής και διακόσμησης. Η δουλειά του Konstantin Grcic βρίσκεται στις μόνιμες συλλογές μερικών από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, όπως το ΜοΜΑ στη Νέα Υόρκη και το Centre Georges Pompidou στο Παρίσι. Το έργο του χαρακτηρίζεται από την προσεκτική έρευνα στην ιστορία της τέχνης, του design και της αρχιτεκτονικής, σε συνδυασμό πάντα με ένα πολύ προσωπικό χιούμορ. Οι παιχνιδισμοί στη σύλληψη, τη μορφή και την εγκατάσταση των επίπλων του αφορούν τη λειτουργικότητα αυτών, μέσα από σύγχρονα υλικά και τεχνολογίες που χρωματίζουν την καθημερινότητα.
Konstantin Grcic, NORMAL 14, 2022, BRUT sofa (Magis), safety nets, exercise ball, photo: Florian Böhm | Πηγή εικόνας: hausamwaldsee.de
Μέσα στις τρεις δεκαετίες που δουλεύει με το έπιπλο, ο Grcic έχει αποκτήσει το προσωπικό του στιλ, το οποίο, αν και δεν καταλήγει να αποτελεί μανιέρα, διατηρεί όμως έναν συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο χαρακτήρα. Το χρώμα και η μινιμαλιστική προσέγγιση του κάθε πρότζεκτ, σε συνδυασμό φυσικά με την έξυπνη και λειτουργική σύλληψη, καθιστούν κάθε δουλειά του “υπογεγραμμένη” από τον ίδιο και κάθε κομμάτι μοναδικό. Το 2016 παρουσιάζει ένα από τα σημαντικότερα πρότζεκτ του, το “Black Edition”. Το πρότζεκτ αρθρωνόταν από φωτογραφίες της Ιρανής φωτογράφου Shirana Shahbazi, η οποία ανέδειξε με την ιδιαίτερη οπτική της κάθε γραμμή, υφή και γεωμετρία των συλλεκτικών μαύρων επίπλων που ο Grcic είχε σχεδιάσει για το συγκεκριμένο εορταστικό portfolio. Το συλλεκτικό αυτό τεύχος-box τυπώθηκε σε 500 αντίτυπα. Συμπεριελάμβανε 22 υψηλής ποιότητας DIN A3 prints, ενώ, τέλος, ακόμα και ο σχεδιασμός τού ίδιου του φωτογραφικού κουτιού ήταν μια ωδή στο μαύρο και στον μινιμαλισμό. Όπως ο ίδιος δήλωσε, το μαύρο επιλέχθηκε καθώς αντιπροσωπεύει τον κλασικό μοντερνισμό και την υπαρξιακή αντικειμενικότητα, ενώ επίσης είναι κάτι το καθαρά σύγχρονο, τροπικό και ευθύ.
Πηγή εικόνας: classicon.com
Στα χρόνια που ακολούθησαν, βγάζει εξαιρετικές σειρές επίπλων. Συγκεκριμένα, το 2017 δημιουργεί το σημαντικό project Magliana σε μια από τις πιο αναγνωρισμένες γκαλερί Design της Ρώμης, την Giustini / Stagetti, ενώ το 2018 παρουσιάζει τη συλλογή “volumes”, μια σειρά επίπλων ή/και γλυπτών, που δεν είναι ξεκάθαρη η χρήση που καλούνται να εξυπηρετήσουν. Θολώνοντας τα όρια μεταξύ γλυπτικής και επίπλου, δημιουργεί 6 μονολιθικά αντικείμενα στην Galerie kreo του Λονδίνου. Τα block αυτά προκύπτουν από το σκάλισμα και όχι τη σύνθεση-χρήση του μαρμάρου τους (bleu de savoie marble), με σκοπό ο Grcic να σκεφτεί και να παρουσιάσει μια διαφορετική λογική από εκείνη της σύνθεσης υλικών την οποία συνήθισε να ακολουθεί στην καριέρα του.
Πηγή εικόνας: stylepark.com
Ακόμα πιο πρόσφατα, και συγκεκριμένα τον Μάιο, ολοκληρώθηκε η πολύ σύγχρονη και πειραματική έκθεσή του στο Βερολίνο, με τίτλο “NEW NORMALS”. Στην τελευταία του αυτή δουλειά, δεν μπορούμε να μιλήσουμε μόνο για αντικείμενα αλλά για περιβάλλοντα και εγκαταστάσεις. Τα όρια μεταξύ design και σύγχρονης τέχνης και πάλι είναι ρευστά, σε μια έκθεση που πολύ περισσότερο έχει ως στόχο να μιλήσει για το τώρα παρά να δείξει μια νέα σειρά πωλήσιμων αντικειμένων. Παίρνοντας αντικείμενα της καθημερινότητας που βιώσαμε με την πανδημία, δημιουργεί χώρους δυστοπικούς, στους οποίους, με βασικό στοιχείο το μαύρο χιούμορ, κάνει λόγο για μια πραγματικότητα στην οποία εργασία και ελεύθερος χρόνος ταυτίζονται. Οι συνθέσεις του καλούν το κοινό να σκεφτεί την άνεση του να δουλεύεις από το σπίτι σαν ένα ουτοπικό σενάριο, το οποίο πλέον, ως βίωμα, καταλήγει σε μετατραυματική εμπειρία.
Τα έντονα χρώματα και οι καθαρές γραμμές στα βολικά και καθημερινά έπιπλα συναντούν το βιομηχανικό γκρίζο και τα τραχιά υλικά της εργασίας, με αποτέλεσμα μια σουρεαλιστική απόδοση δύο κόσμων, συνταιριασμένων σε ένα ενιαίο σώμα, μια “νέα κανονικότητα”, τιτλοφορώντας έτσι τη βαθιά κριτική και σύγχρονη έκθεση. Το studio Grcic φαντάζεται την εξέλιξη του design με βάση τα νέα δεδομένα της καθημερινότητας στην post-covid εκδοχή τους και αυτό είναι που καθιστά τη συλλογή σημαντική.
Konstantin Grcic, NORMAL 12, 2022, TRAFFIC Chaiselongue (Magis), smartphone and tablet holders, aluminium sticks, photo: Florian Böhm | Πηγή εικόνας: hausamwaldsee.de
Further Reading:
https://www.designboom.com/design/konstantin-grcic-volumes-galerie-kreo-06-12-18/
https://www.ad-magazin.de/article/2016-03-konstantin-grcic
https://www.classicon.com/en/news-and-stories/25-years-konstantin-grcic-black-edition.html