19 Oct 2022  |  Case Study,People

No gender ανεξάρτητα brands που σχεδιάζουν για όλ@

Σχεδιαστές μόδας από την Ελλάδα και το εξωτερικό λανσάρουν δημιουργίες χωρίς στερεότυπα και ταμπέλες.
DS.WRITER: 
Vasilis Xifaras
post image
Πηγή Κεντρικής Εικόνας: fashionspaetkauf


Καθώς το design εξελίσσεται ώστε να ικανοποιεί τις ανάγκες του σύγχρονου ατόμου, καλείται να ανταποκρίνεται σε ζητήματα που στο παρελθόν θεωρούνταν ταμπού. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι ο αυτοπροσδιορισμός του ατόμου. Ως τώρα, τα fashion brands διαθέτουν χωριστά τμήματα, ένα αντρικό και ένα γυναικείο, αυστηρά διαχωρισμένα, χωρίς ριζικές διαφορές όμως στην ουσία τους: συχνά κανείς βρίσκει το ίδιο σχέδιο σε διαφορετικά τμήματα, με διαφορετική τιμή. Όμως αυτό αρχίζει να αποτελεί παρελθόν, αφού νέα, ανεξάρτητα brands λανσάρουν ρούχα για κάθε άτομο, χωρίς αυθαίρετους διαχωρισμούς. Εξάλλου, το ίδιο το ύφασμα δεν έχει φύλο.

Το πρώτο βήμα προς αυτή την εξέλιξη αποτέλεσε η εμφάνιση της έννοιας «unisex». Στην πραγματικότητα, είναι μια ταμπέλα πάνω σε ενδύματα που προορίζονται για άντρες και γυναίκες. Πλέον, αυτή η έννοια δρα περιοριστικά, αφού δεν περιλαμβάνει κάθε έκφανση αυτοπροσδιορισμού. Αυτά είναι κάποια brands με gender – fluid μόδα, με ισχυρότερη πίστη στις αρχές τους παρά στις τάσεις της παγκόσμιας αγοράς. Πρόκειται για ρούχα που δεν έχουν στοιχεία στερεοτυπικά συνδεδεμένα με το φύλο, όπως το βολάν ή το έντονο χρώμα, αλλά δίνουν τη δυνατότητα πλήρους έκφρασης μέσω αυτών.


Fashion Spaetkauf

fashionspaetkauf.com | popaganda.gr

Το Μαρκέλα Μπγιάλα ίδρυσε το Fashion Spaetkauf το 2020, όταν αποφάσισε να μετατρέψει σε μόδα τις γραφιστικές του δημιουργίες. Είναι ένα ριζικά no gender αλλά και queer brand: κάθε ρούχο δεν απευθύνεται σε συγκεκριμένο φύλο, ενώ όλοι οι συνεργάτες είναι μέλη της lgbtiqa+ κοινότητας. Το Μαρκέλα πιστεύει σε ένα μέλλον με ρούχα που κοιτούν πέρα από σεξουαλικότητα, φύλο και σωματότυπο. Το Fashion Spaetkauf στηρίζει τους κοινωνικά περιθωριοποιημένους και με τρόπο άμεσο, δίνοντας μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις σε ΜΚΟ.


Τα σχέδια των ρούχων αντλούν έμπνευση από το αστικό τοπίο και τα κοινωνικά συνθήματα που έχουν αποτυπωθεί σε αυτό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένα από τα πρώτα αλλά επιτυχημένα σχέδια με τίτλο «Exalles», εμπνευσμένο από το κίνημα me too.

Φωτ: fashionspaetkauf


He-m-n-oid

hemnoidprojects.wixsite.com

Υπό μια κοινή αισθητική κατεύθυνση, ο Μιχάλης Μπαμπούσης δημιούργησε το He-m-n-oid, ένα project οπτικών τεχνών, μόδας, styling και μουσικής. Πέρα από την καλλιτεχνική επιμέλεια όπου κυριαρχεί η αντρική φιγούρα, τα ρούχα τού He-m-n-oid παραμένουν ουδέτερα, όπως ακριβώς και η πρώτη ύλη –το ύφασμα. Αυτό κυριαρχεί στο concept του design, με ελάχιστες παρεμβάσεις πάνω στο ύφασμα μέχρι να παραχθεί το τελικό προϊόν.

Φωτ: Dark Forest Collection, hemnoid


Nobody Has to Know

nobodyhastoknow.nl

Με βάση το Άμστερνταμ, το brand Nobody Has to Know δημιουργήθηκε το 2014 με σκοπό τη συμπερίληψη κάθε ατόμου στον τομέα της μόδας, μέσα από άνετα ρούχα που προσαρμόζονται πάνω στο ανθρώπινο σώμα. Τα περισσότερα κομμάτια κυκλοφορούν σε ένα μέγεθος, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και σωματότυπου.

Φωτ 1: Από την collection «Made for Everybody», nobodyhastoknow | Φωτ: 2 Από την collection «the Uncut», nobodyhastoknow | Φωτ 3: nobodyhastoknow


Methen

methenathens.com

Γεννημένο το 2014 στην Αθήνα, το brand Me Then αντλεί έμπνευση από το πνεύμα της πολύβουης πόλης, συνδυασμένο με δείγματα διαχρονικού design. Οι δημιουργίες είναι gender neutral, μονόχρωμες και μίνιμαλ με υψηλής ποιότητας ύφασμα, ιδανικές για το στυλ του κάθε ατόμου. Η ειδική collection Mini Methen, μάλιστα, διαθέτει αντίστοιχα unisex ρούχα για παιδιά, κάτι επαναστατικό για τα ελληνικά δεδομένα. Εκτός από τη συμπερίληψη, το brand στοχεύει στο να βελτιώνει τη βιωσιμότητά του, πιστεύοντας σε ένα καθολικά ηθικό design.

Φωτ: methenathens


Zerobarracento

zerobarracento.com

Σε μια προσπάθεια να ανασχεδιαστούν οι αρχές της βιομηχανίας της μόδας, το ιταλικό brand Zerobarracento δημιουργεί ρούχα ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου. Πρόκειται για ενδύματα για κάθε εποχή, φτιαγμένα από ποιοτικά υλικά ώστε να διατηρούνται για πολύ χρόνο και να περνούν από γενιά σε γενιά, με ένα design που διακρίνεται από καθαρές ιταλικές γραμμές. Παράλληλα, δίνεται μεγάλη έμφαση στη βιωσιμότητα: το ύφασμα χρησιμοποιείται ολόκληρο, με ελάχιστες παρεμβάσεις πάνω σε αυτό (μόνο ραφές), κάνοντας έτσι την παραγωγή waste – free.

Φωτ: zerobarracento


Kön

konunderwear.com

Η σουηδική εταιρεία Kön, σε ένα τολμηρό και απαιτητικό εγχείρημα, δημιουργεί no gender εσώρουχα. Το design τους φαίνεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα βοηθά στο να εφαρμόζει μοναδικά πάνω σε κάθε διαφορετικό σώμα. Κυκλοφορούν σε άσπρη ή μαύρη εκδοχή και διαφορετικά μεγέθη, σημειώνοντας ωστόσο ότι η ομορφιά δε σχετίζεται σε καμία περίπτωση με το μέγεθος. Τα προϊόντα είναι φιλικά προς το περιβάλλον, καθώς φτιάχνονται από ίνες κυτταρίνης που συλλέγονται από πολτό οξιάς, ενώ η συσκευασία τους προέρχεται από ανακυκλωμένο χαρτί.

Φωτ: konunderwear


Το κοινό αυτών των brands, ελληνικών και μη, είναι ότι περιλαμβάνουν στις θεμελιώδεις αρχές τους τη συμπερίληψη των ατόμων, χωρίς να προβάλλουν έναν διαχωρισμό σε σχέση με το φύλο. Μπορούμε να μιλήσουμε για ηθικό design μόνο υπό αυτές τις συνθήκες, μακριά από τον κερδοσκοπικό και παροδικό ακτιβισμό. Ένα ρούχο μπορεί να καταστεί gender–fluid ακόμα και αν απλά το χρησιμοποιήσει ως τέτοιο ο αγοραστής. Ωστόσο, είναι αναγκαίο να προωθηθεί μια αντίστοιχη κουλτούρα από τα fashion brands, ώστε η κοινωνία να απομακρυνθεί από τις ταμπέλες.


Πηγές:

womenshealthmag.com

nbcnews.com

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents CPEIC: Ένα design studio που σ...
25 May 2022  |  Case Study,People
CPEIC: Ένα design studio που συνδυάζει φωτογραφία, μόδα και αρχιτεκτονική