14 Aug 2023  |  Objects

Οι Έλληνες σχεδιαστές που απογειώνουν το μάρμαρο

Το design βασίζεται, μεταξύ άλλων, στη σωστή χρήση υλικών, προκειμένου να θεωρηθεί επιτυχές.
DS.WRITER: 
Vasilis Xifaras
post image

Το design βασίζεται, μεταξύ άλλων, στη σωστή χρήση υλικών, προκειμένου να θεωρηθεί επιτυχές. Εξάλλου, δεν είναι λίγες οι φορές που η επιλογή του υλικού κατευθύνει πλήρως τον σχεδιασμό. Το μάρμαρο είναι ένα ιδιαίτερα δυναμικό στοιχείο της φύσης, που μπορεί να συνδράμει στην παραγωγή design, λόγω της γνησιότητας, της απλότητας αλλά και της απαράμιλλης αισθητικής του αξίας. Στην Ελλάδα, πολλοί τόποι είναι συνυφασμένοι με την παραγωγή και εξαγωγή μαρμάρου. Το Πεντελικό μάρμαρο, το μάρμαρο Τήνου, Θάσου και Πάρου είναι λίγα από τα πιο γνωστά ελληνικά μάρμαρα.

Παρακάτω συλλέξαμε κάποια από τα αγαπημένα μας design brands που φέρνουν το αρχαίο υλικό στη σύγχρονη αισθητική πραγματικότητα, με state-of-the-art αντικείμενα.


On • Entropy

Όπως έξυπνα φανερώνει το όνομα αυτού του ελληνικού atelier με βάσεις σε Αθήνα και Λονδίνο, στόχος είναι ο πειραματισμός με τους διαφορετικούς χαρακτήρες και τις παραλλαγές του μαρμάρου. Η Νίκη και η Ζωή Μοσκοφόγλου αναγνωρίζουν τη βιωσιμότητα του υλικού, αλλά και την πολύπλοκη φύση του, που ακροβατεί μεταξύ σταθερότητας, βάρους και ελαφρότητας, ευθραυστότητας. Συνδυάζουν λεπτές επιφάνειες μαρμάρου με ατσάλι και μπρούτζο, ή χρησιμοποιούν μεγάλους όγκους σκαλιστού μαρμάρου, προκειμένου να δημιουργήσουν αντικείμενα σε λιτή και κομψή γραμμή, με έντονες γωνίες και γλυπτική διάθεση.


Η ελληνική συμμετοχή στο London Design Biennale 2016 | onentropy.co.uk

Objects of common interest

Η Ελένη Πεταλωτή και ο Λεωνίδας Τραμπούκης οραματίζονται εφήμερες εγκαταστάσεις και διαχρονικά αντικείμενα, που περιστρέφονται γύρω από την υλικότητα, την εννοιολογικότητα και τη βιωματική χωρικότητα. Μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης, το δίδυμο συμμετέχει ενεργά σε εκθέσεις, όπου εντυπωσιάζουν προβάλλοντας τις δυνατότητες των υλικών, ενώ αναδεικνύουν τον μοναδικό χαρακτήρα τους και ανατρέπουν την παγιωμένη εικόνα που έχουμε για αυτά. Τα αντικείμενά τους αποτελούν μονολιθικούς όγκους, μια ωδή στο μάρμαρο και την απλότητα. Προκύπτουν από τον συνδυασμό διαφορετικών ποιοτήτων, ή από τη γεωμετρική τοποθέτηση και παράθεση βαριών όγκων ή λεπτών επιφανειών.


Bent Stool, 2016 | objectsofcommoninterest.com

Savvas Laz

Πρόκειται για έναν ανερχόμενο Έλληνα designer που κατακτά τον κόσμο με τις δημιουργίες του, οι οποίες εμπνέονται από τη φύση αλλά και τη σχέση φυσικού – τεχνητού. Χρησιμοποιεί μάρμαρο, δέρμα, μπρούτζο αλλά και ανακυκλωμένα υλικά, για να παραγάγει edgy αντικείμενα με διαχρονικές γεωμετρίες και αυστηρό ύφος. Επιστρατεύεται έντονα το στοιχείο του παράδοξου, αλλά και η ελληνικότητα, για τη δημιουργία αυτού του distinct ύφους.


Neo-ancient, 2019 | savvaslaz.com

Aristotelis Barakos

Με έδρα την Αθήνα, και με εργαλείο το χέρι για την επίλυση ζητημάτων σχεδιασμού και μεθοδολογίας, ο Αριστοτέλης Μπαράκος προωθεί το ειλικρινές, αισθητικά ευχάριστο αλλά και λειτουργικό design σε κάθε κλίμακα. Για τον σκοπό αυτόν, αντλεί έμπνευση από τη Μεσόγειο και το αρχαιοελληνικό στυλ, που τα ανάγει σε χρηστικά αντικείμενα με μοντέρνο στυλ.


Théros 0.1, 2020 | aristotelisbarakos.com

Anaktae

Η αγάπη για τη διαχρονική καλλιτεχνική αξία της αρχαίας Ελλάδας έφερε κοντά τις Dianna Karvounis και Vivian Philippa. Η χειροτεχνία συναντά τη μνημειακότητα, τη διαχρονικότητα και το μοντέρνο, με διάχυτη θηλυκότητα και μοναδικότητα που παραπέμπει στο «ανάκτορο». Τα έπιπλα και τα αντικείμενα που σχεδιάζουν αποτελούν ταυτόχρονα δείγματα αρχιτεκτονικής, σχεδιασμού προϊόντος και εσωτερικής διακόσμησης. Έτσι, αρχαία σύμβολα και μορφές επαναπροσδιορίζονται, γεννούν νέες κλασικές γεωμετρίες, οι οποίες αποκτούν υπόσταση με την εκμετάλλευση φυσικών και καθαρών υλικών, όπως το μάρμαρο.


Phylax, 2019 & Philos, 2019 | anaktae.com

Unprocessed realities

Η Νίκη-Δανάη Χανιά μαζί με τον Δημήτρη Ταμπάκη και τον Γιάννη Δελατόλα δημιούργησαν στην Τηνο το 2018 το studio UnProcessed Realities. Μέσω της δουλειάς τους, καταδεικνύουν την προσπάθεια επιβολής του ανθρώπου στη φύση και την ανεξέλεγκτη βιομηχανοποίηση. Ατόφια κομμάτια από μάρμαρο Τήνου -απορρίμματα ανενεργών λατομείων- που τα διαπερνούν σωλήνες inox με φωτισμό led. Έτσι κυριαρχεί η αντίθεση μεταξύ ενός φυσικού, αγνού στοιχείου και του ανώνυμου προϊόντος της βιομηχανίας, στοιχεία που βρίσκονται σε μια διαρκή πάλη.

Un[processed], 2019 | unprocessedrealities.com


Αυτοί είναι λίγοι μόνο από τους Έλληνες και τις Ελληνίδες designers που διαπρέπουν με τις χαρακτηριστικές δημιουργίες τους. Αποδεικνύουν ότι, ακόμα και βαρύγδουπα υλικά, όπως το μάρμαρο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε λειτουργικά αντικείμενα, που εκτός από απαράμιλλη αισθητική εκπέμπουν και νοήματα. Γιατί το design, εκτός από την εικόνα, αφορά και το νόημα.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Tα χριστουγεννιάτικα δέντρα στ...
18 Dec 2024  |  Objects,Case Study
Tα χριστουγεννιάτικα δέντρα στον χώρο του design
Image represents MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγ...
27 Nov 2024  |  Objects,People,Interviews
MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγχρονο Δρόμο του Μεταξιού
Image represents Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» ...
9 Oct 2024  |  Objects,People
Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» της πορσελάνης
Image represents Hecate Collection...
10 Jul 2024  |  People,Objects
Hecate Collection