Crosby Studios: από τον καναπέ Balenciaga στο cyberpunk καφέ
DS.WRITER:
Βασίλης Ξιφαράς
Γεννημένος στη Σταυρούπολη της Ρωσίας, πλέον δραστηριοποιείται σε Μόσχα, Παρίσι και Νέα Υόρκη, με έργα που αφορούν κάθε κλίμακα του σχεδιασμού, όπως δημόσιους χώρους, κατοικίες, καταστήματα, αντικείμενα αλλά και μόδα. Το ριζοσπαστικό του στυλ εμπνέεται από την αισθητική τού σύγχρονου καταναλωτή και από το ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο αυτός «κατοικεί», όπως το Instagram. Τελικά ο Harry Nuriev επηρεάζει όσο ελάχιστοι designers το στυλ που υποστηρίζουν τα social media, στα οποία προκαλεί φρενίτιδα με κάθε νέο έργο του.
Ένα από τα διασημότερα projects του Crosby Studios είναι ο καναπές που σχεδίασε για τον δημοφιλή οίκο μόδας Balenciaga. Για αυτή την ανατρεπτική δημιουργία χρησιμοποιήθηκαν δεκάδες φορεμένα, ελαττωματικά και απούλητα κομμάτια του οίκου, τα οποία στοιβάχτηκαν σε διαφανή κομμάτια μεμβρανών, δίνοντας την εικόνα ενός πολύ σύγχρονου καναπέ. Το κομμάτι αυτό τράβηξε τα βλέμματα στο Design Miami 2019, εκτός των άλλων για την ιδέα επανάχρησης «σκουπιδιών» και μετατροπής τους σε λειτουργικό εξοπλισμό. Μάλιστα, το μήνυμα ισχυροποιείται από την επιλογή τού συγκεκριμένου επίπλου, που αποτελεί το σύμβολο της οικίας.
Αυτή η διάχυτη αίσθηση μινιμαλισμού, με επιρροές από το μεταμοντέρνο και τον νεοπλαστικισμό, χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου του Crosby Studios. Η επιλογή συγκεκριμένης χρωματικής παλέτας, χωρίς τεράστια ποικιλία υλικών, και η συχνή υιοθέτηση του στοιχείου της αψίδας κάνουν το κάθε έργο εμβληματικό. Ο ίδιος ο Harry Nuriev αναφέρει στις επιρροές του τον Le Corbusier, την ιαπωνική αρχιτεκτονική και το σκανδιναβικό design. Στις περισσότερες δημιουργίες του κυριαρχεί το χαρακτηριστικό ροζ χρώμα, ενώ σε άλλες το royal blue. Ένα άλλο έντονο χρώμα, όμως, το neon green, επιλέχθηκε για το project που ακολουθεί.
Balenciaga Sofa του Harry Nuriev | Φωτ. James Harris / ArchiPanic.com
Ένα cyberpunk καφέ στη Μόσχα
Παρά τα ψυχρά χρώματα και τη λεγόμενη «κρύα» φονξιοναλιστική λογική, στόχος του studio παραμένει η δημιουργία «ζεστών» χώρων που προσκαλούν τον άνθρωπο. Έτσι, παρά την ευρεία χρήση του έντονου πράσινου χρώματος και των γκρι αποχρώσεων, το café «2046» παρέχει την απαιτούμενη ζεστασιά ενός χώρου εστίασης. Εμπνευσμένο από την ομώνυμη ταινία τού Wong Kar-Wai, γυρισμένη το 2004, αυτό το καφέ αποπνέει έναν αέρα δυστοπίας, μοιάζει με ένα περιβάλλον ρεαλιστικό αλλά ταυτόχρονα εικονικό.
Το café «2046» | Πηγή: 2046.moscow Facebook page
Δεν είναι τυχαίος ο χρόνος δημιουργίας αυτού του φαινομενικά ά-τοπου καφέ. Μέσα στην πανδημία, το studio προσέγγισε μια νέα μορφή αρχιτεκτονικής δημιουργίας, το space design, το οποίο έκανε δυνατή την περιήγηση σε έναν -κατά τα άλλα- μη υπαρκτό χώρο, με τον «περιηγητή» να προχωρά σε αγορές προϊόντων του studio, βλέποντάς τα ως τμήματα ενός οπτικού συνόλου. Άλλωστε, το flagship store του «Crosby Studios Home» στη Μόσχα άνοιξε μήνες μετά τα «εγκαίνια» του virtual αυτού showroom.
Στο café, ο ψηφιακός χώρος αποκτά φυσική μορφή, σαν ένα νέο αρχιτεκτονικό στυλ. Για να επιτευχθεί αυτό, έπιπλα και μεγάλες επιφάνειες βάφονται με neon green χρώμα, το οποίο συνδυάζεται με μεταλλικά στοιχεία, τοίχους από εμφανές σκυρόδεμα και οθόνες led. Ο εξοπλισμός του χώρου συμβαδίζει με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό: αρκετά καθίσματα είναι κομμάτι των τοίχων, διαταράσσοντας τα όρια μεταξύ των διαφορετικών κλιμάκων του design. Μάλιστα, γίνεται έκθεση ψηφιακής τέχνης από τον Roma Bantik. Κοιτώντας προς το μέλλον, αυτό το café δε θα μπορούσε να μη χρησιμοποιεί ανακυκλωμένα δοχεία για τα αναψυκτικά και τους καφέδες του, κάτι που αδιαμφισβήτητα συμβαδίζει με την προσέγγιση του Harry Nuriev για ένα βιώσιμο design.
Στον σημερινό κόσμο, αυτή η βιωσιμότητα είναι αναγκαία. Είναι απαραίτητο, όμως, το να καθορίζει αυτός ο παράγοντας όσο τίποτα άλλο τον σχεδιασμό; Το Crosby Studios αποδεικνύει το αντίθετο: ένα αισθητικά ισχυρό design μπορεί να είναι ταυτόχρονα λειτουργικό, προσιτό και οικολογικό.