Dutch Design Week 2022: Οι νέες τεχνολογίες, η βιωσιμότητα και οι νέοι δημιουργοί σε πρώτο πλάνο
DS.WRITER:
Βασίλης Ξιφαράς
Κεντρική Εικόνα: maxkneefel
Το Dutch Design Week (DDW) είναι μια από τις πιο επιτυχημένες και δημοφιλείς διοργανώσεις για το design, σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο. Όπως κάθε χρόνο, το Eindhoven φιλοξένησε, από τις 22 έως τις 30 Οκτωβρίου, δημιουργίες από 2.600 designers. Με σύνθημα το «Get Set», η διοργάνωση έδωσε έμφαση στην αναγκαιότητα της εναρμόνισης του ανθρώπου με τις αλλαγές που συμβαίνουν ολοένα και γρηγορότερα στον κόσμο, κάτι που θα μπορούσε να συμβεί μέσω δραστικών μέτρων, φιλόδοξων προτάσεων και συνεργασιών. Άλλωστε, το κλίμα της συνεργασίας ήταν μια από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις για τη δημιουργία του DDW, ως ένα μέσο επικοινωνίας μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου, των τεχνητών αλλά και των αποφοίτων από το Design Academy Eindhoven και το Eindhoven University of Technology. Με σταθερό το βλέμμα στο μέλλον του σχεδιασμού, η διοργάνωση στοχεύει κάθε χρόνο στην ανάδειξη των Ολλανδών δημιουργών, αλλά και γενικά στην παρουσίαση ρεαλιστικών προτάσεων που μπορούν να λύσουν προβλήματα, να θίξουν μια έκφανση της σύγχρονης ζωής, διατηρώντας στο κέντρο του σχεδιασμού τον άνθρωπο.
Ακολουθούν κάποιες προτάσεις που ξεχωρίσαμε κατά την επίσκεψή μας στο DDW 2022.
Buycloud, Studio Noa Jansma. Φωτ: noajansma.oom
Design Academy Eindhoven Graduation Show
Ένα από τα σημαντικότερα τμήματα του DDW δε θα μπορούσε να είναι άλλο από τη συλλογική έκθεση των αποφοίτων του Design Academy Eindhoven. Πάνω από 200 νέοι δημιουργοί είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ιδέες τους σε ένα στοχευμένο κοινό, ενώ η ίδια η Ακαδημία γίνεται εξωστρεφής προς την τοπική αλλά και την παγκόσμια κοινότητα. Ανάμεσα σε δεκάδες έργα, ξεχωρίσαμε τα παρακάτω:
H Teresa Fernández – Pello ασχολείται με δημιουργίες–γλυπτά και εγκαταστάσεις που συνδέονται έντονα με το digital fabrication και γενικά την ψηφιακή αισθητική. Μάλιστα, δίνει μεγάλη έμφαση στην έρευνα και τη θεωρία, μελετώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ της τεχνολογίας και του πνεύματος στην κοινωνία. Το project της «Spiritual Accelerationism» περιλαμβάνει έναν σύγχρονο βωμό με τίτλο «The Heart of the Heart», όπου θεοποιούνται δείγματα τεχνολογίας –αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τις υπαρξιακές πεποιθήσεις του σημερινού ανθρώπου. Τμήματα από κινητά τηλέφωνα, tablet και ηχεία έχουν αποδομηθεί και επανατοποθετηθεί σε γεωμετρικούς σχηματισμούς, και όλα συνδέονται με φαινομενικές συσκευές «εξόδου» που παράγουν ρυθμό, μέσω του ήχου και του φωτισμού.
Φωτ: προσωπικό αρχείο Teresa Fernández – Pello
Η καμπάνια «Who can afford to be critical?», του graphic/communication designer Afonso Pereira de Matos, ασχολείται με τις αντιφάσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ένας απόφοιτος καθώς βιώνει την πραγματικότητα εκτός του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Στην εγκατάστασή του περιλαμβάνονται αφίσες, φυλλάδια, περιοδικά, μια ιστοσελίδα, αλλά και ρούχα και μια σειρά από συζητήσεις με άλλους αποφοίτους, με θέμα όλων αυτών των μέσων το εξής ερώτημα: «Αν το design θεωρείται ισχυρό, μπορούμε να πούμε ότι οι μεμονωμένοι σχεδιαστές είναι ισχυροί;»
Φωτ: afonsodematos.com
Πέρα από το Design Academy Eindhoven Graduation Show, μας κέντρισε τα βλέμματα η έκθεση «Hydro» στην γκαλερί Albert van Abbehuis, με έργα των Phil Procter, Earnest Studio (Rachel Griffin) και Tom Chung. Οι designers παρουσίασαν νέα αντικείμενα και εγκαταστάσεις τους, σε συνδυασμό με βιβλία, βίντεο και ηχητικά αποσπάσματα που δημιούργησαν άλλοι προσκεκλημένοι σχεδιαστές, οργανωμένα σε ένα ενιαίο σύνολο όπου τα σχέδιά τους επικοινωνούν και επικαλύπτουν το ένα το άλλο. Το concept της έκθεσης θέτει τα ζητήματα των συνδέσεων και της γλώσσας, μεταξύ των ανθρώπων γενικά, αλλά και ειδικά στον τομέα του design.
Φωτ: ddw.nl
To MU Hybrid Art House διοργάνωσε την έκθεση «Reproduction Otherwise», η οποία ανέδειξε ριζοσπαστικά σενάρια και δημιουργικές εικασίες γύρω από την εξέλιξη της ανθρώπινης αναπαραγωγής κατά τον 21ο αιώνα. Οι καλλιτέχνες Ani Liu, Charlotte Jarvis, Future Baby Production, Kuang-Yi Ku, Lauren Lee McCarthy, Puck Verkade και Victorine van Alphen, αρκετοί από τους οποίους συνεργάστηκαν με επιστήμονες, αναζήτησαν απαντήσεις στα ερωτήματα “ως πότε θα αναπαράγεται ο άνθρωπος” αλλά και “τι ρόλο θα συνεχίζουν να έχουν η βιολογία, η κοινωνία, η τεχνολογία και η οικονομία”.
Φωτ: IVF-X, Victorine van Alphen. Μια δημιουργική εγκατάσταση που σου επιτρέπει να «συναντήσεις» το ψηφιακό μωρό σου.
Μια άλλη έκθεση που επίσης μας εντυπωσίασε, είχε τον τίτλο «RE-design-er» και διοργανώθηκε από το Onomatopee Projects -δημόσια γκαλερί και εκδοτικός οίκος που δραστηριοποιείται σε διεπιστημονικά έργα, ενώ παράλληλα φιλοξενεί προοδευτικούς καλλιτέχνες και οργανώσεις, σχεδιάζοντας επαναστατικές εκθέσεις. Στην έκθεση που επιμελήθηκε η Cecilia Casabona, παρουσιάστηκαν designers που ερευνούν και επαναπροσεγγίζουν τον ρόλο του σχεδιαστή αλλά και του design, σε συνδυασμό με δράσεις ανοιχτές στο ευρύ κοινό. Ως τμήμα της έκθεσης, η εγκατάσταση «Despise design, all bless the Fair!» άντλησε έμπνευση από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα, μεταφέροντάς τα στην αντιθετική πραγματικότητα του design, όταν, για παράδειγμα, σε εκθέσεις που ασχολούνται με την κλιματική αλλαγή παράγονται τόνοι απορριμμάτων.
Πηγή: instagram.com
Dutch Design Awards
Έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα βραβεία που δίνονται κάθε χρόνο, σε σχέδια που αφορούν διαφορετικές κλίμακες, από το graphic design μέχρι την αρχιτεκτονική. Φέτος, στην κατηγορία «Communication», το βραβείο δόθηκε στον Ruben Pater για το βιβλίο του με τίτλο «CAPS LOCK». Πρόκειται για μια ενδελεχή έρευνα για το πόσο έχει περιορίσει ιστορικά το graphic design ο καπιταλισμός, αλλά και το πώς μπορεί κανείς να ξεφύγει από αυτή τη συνθήκη. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται παραδείγματα από σχεδιασμένα αντικείμενα, αλλά και σχεδιαστές που με τη δράση τους στηρίζουν οι ίδιοι αυτό το σύστημα. Ένα άλλο project που βραβεύτηκε στην κατηγορία «Data & Interaction» και μας κέντρισε την προσοχή, ήταν το «Buycloud» από το Studio Noa Jansma. Είναι μια καινοτόμα έρευνα για το πώς τα φυσικά φαινόμενα μετατρέπονται σε εκμεταλλεύσιμους πόρους, μελετώντας τις απαρχές των αποικιοκρατιών και φτάνοντας ως την κλιματική κρίση αλλά και τη ζωή σε άλλους πλανήτες. Στην πράξη, το «Buycloud» είναι μια διαδραστική εγκατάσταση με βίντεο, ιστοσελίδα αλλά και μια πρωτότυπη «αγορά» ενός μοναδικού σύννεφου, αφού γίνεται η παραδοχή ότι ο άνθρωπος, αγοράζοντας ένα σύννεφο (που έρευνες δείχνουν ότι τείνουν να εξαφανιστούν αυξάνοντας τη θερμοκρασία στη γη), κάνει μια ποιητική μεν, σταθερή δε επένδυση.
Φωτ: prole.info / untold-stories.net
Αξίζει να αναφερθεί ότι όλα τα project που ήταν υποψήφια στα Dutch Design Awards εκτέθηκαν στον χώρο του Microlab, έναν χώρο μεγάλων διαστάσεων που φιλοξενεί από το 2021, στα πλαίσια του DDW, ατομικά έργα, συλλογές και ομαδικές εκθέσεις. Βρίσκεται στην περιοχή Strijp-S του Eindhoven, η οποία χαρακτηρίζεται από παλιά βιομηχανικά κελύφη, στα οποία έχει δοθεί νέα ζωή ως κατοικίες, καταστήματα, χώρους εργασίας και χώρους πολιτισμού.
Περισσότερες πληροφορίες για το DDW θα βρείτε εδώ.