Radar | Vol. 13
DS.WRITER:
Βασίλης Ξιφαράς
Variable Chair – Snøhetta για το Varier
Η ιδιαίτερη εργονομική καρέκλα του Varier, σχεδιασμένη το 1979 από τον Peter Opsvik, παραμένει δείγμα επίκαιρου design λόγω της αύξησης της εργασίας από το σπίτι, και συνάμα λόγω της ανάγκης του ανθρώπου για πολλαπλότητα στη χρήση ενός αντικειμένου, αλλά και εξοικονόμηση χώρου. Για να ανανεωθεί η «Variable Chair», το Νορβηγικό αρχιτεκτονικό γραφείο Snøhetta επέλεξε νέα υφάσματα από την εταιρεία Kvadrat, σε δύο ξεχωριστές χρωματικές παλέτες. Η μία αποτελείται από βασικά χρώματα, τα οποία τονίζουν τη δυναμική κίνηση του καθίσματος, και η άλλη περιλαμβάνει desaturated αποχρώσεις που δίνουν έμφαση στην ήρεμη κίνηση. Θεμελιώδη κριτήρια στην επιλογή των υφασμάτων ήταν η βιωσιμότητα τους, η υφή τους αλλά και ο συνδυασμός με τη συνολική χρωματική παλέτα της εταιρείας.
Concept by: Snøhetta (original: Peter Opsvik)
Photo by: Varier
Bit Stool – Simon Legald για το Normann Copenhagen
Ο Simon Legald δραστηριοποιείται στο product design, σχεδιάζοντας λειτουργικά αντικείμενα που συνομιλούν με τις παραδοσιακές τεχνοτροπίες αλλά και τη σύγχρονη βιομηχανία, και φέρουν μια έντονη αισθητική της ειλικρίνειας, με εμφανές το στατικό σύστημα του αντικειμένου. Η σειρά «Bit» παρουσιάζει μικρά στιβαρά αντικείμενα από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό από οικιακά και βιομηχανικά απορρίμματα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βάθρα, μικρά τραπεζάκια ή σκαμπό, σε εσωτερικούς αλλά και εξωτερικούς χώρους. Η ογκοπλασία του «Bit» είναι εμπνευσμένη από την τυπολογία των απλών αλλά εμβληματικών μονόλιθων και κιόνων.
Concept by: Simon Legald
Photo by: Normann Copenhagen
Coffee Table – Matt Willey για το Huguet x Pentagram
Ο Matt Willey, γνωστός graphic designer με πλήθος project -ανάμεσά τους εξώφυλλα του The New York Times Magazine και οι τίτλοι αρχής της σειράς «Killing Eve»-, είναι εταίρος στο design studio Pentagram, το οποίο συνεργάστηκε με την Ιταλίδα γραφίστρια Astrid Stavro και την εταιρεία κατασκευής πλακιδίων Huguet, για τον σχεδιασμό μιας περιορισμένης συλλογής αντικειμένων που εμπνέονται από την παράδοση των Βαλεαρίδων Νήσων. Το χαμηλό τραπέζι από σκυρόδεμα του Matt Willey φέρει στην επιφάνειά του 16 πλακίδια που μπορούν να μετακινηθούν, να περιστραφούν και να αναποδογυρίσουν, δημιουργώντας αμέτρητους συνδυασμούς που μεταμορφώνουν διαρκώς το ίδιο το τραπέζι αλλά και τον χώρο γύρω του.
Concept by: Matt Willey, Pentagram
Photo by: Andrés Fraga
In Hale Wallpiece – Ben Storms
Ο Βέλγος σχεδιαστής και τεχνίτης Ben Storms συνδυάζει τις παραδοσιακές τεχνοτροπίες με τα σύγχρονα μέσα κατασκευής, ώστε να αποδώσει ασυνήθιστες γλυπτικές μορφές σε ευρέως γνωστά υλικά, προκαλώντας έκπληξη και δυσπιστία στον χρήστη. Οι επιφάνειες «In Hale» μπορεί να μοιάζουν με μαλακά μαξιλάρια, όμως στην πραγματικότητα αποτελούνται από «φουσκωμένο» ανοξείδωτο χάλυβα ή χαλκό. Η διαδικασία κατασκευής τους είναι απρόβλεπτη, αλλά πάντα αποδίδει μια τρισδιάστατη αίσθηση σε αυτά τα κατά τα άλλα συμπαγή και βαριά υλικά, τα οποία αντανακλούν το φως προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Concept by: Ben Storms
Photo by: Alexander Popelier
Cabana Highboard – Estudio Campana για το Edra
Το μυστηριώδες αντικείμενο που μοιάζει με καλύβα, είναι στην πραγματικότητα ένας αποθηκευτικός χώρος που αποτελείται από ράφια κυκλικής διαμέτρου, η οποία μειώνεται σταδιακά καθ’ ύψος. Εξωτερικά, αυτός ο σκελετός καλύπτεται από εκατοντάδες ίνες μεταξωτής βισκόζης, πλεκτής στο χέρι με τέτοιον τρόπο, ώστε οι ίνες να πέφτουν στο έδαφος και να δημιουργούν αυτό το παιχνιδιάρικο design. Πρόκειται για έναν ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό, τόσο ως προς την κλίμακα του αντικειμένου και τη χειροποίητη κατασκευή του, αλλά και ως προς τη διαφύλαξη της λειτουργικότητας, αφού ο χρήστης διαθέτει πρόσβαση στα ράφια από οποιοδήποτε σημείο.
Concept by: Fernando & Humberto Campana
Photo by: Matteo Piazza
Garam Stool – Beomseok Chae
Ο Beomseok Chae σχεδιάζει έπιπλα και χρηστικά έργα τέχνης στη Σεούλ, με επίκεντρο το industrial design και την αισθητική που μπορεί να δημιουργήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά υλικά. Στη συλλογή του με τίτλο «Glyphics», ο σχεδιαστής αντλεί έμπνευση από φυσικά στοιχεία όπως τα βουνά και τα ποτάμια, τα οποία αναπαριστά ως τρισδιάστατα ιερογλυφικά εμπνευσμένα από την Ανατολή. Το κάθισμα «Garam» αποτυπώνει τις καμπυλώσεις της κοίτης ενός ποταμού σε μια γραμμική πορεία, διατηρώντας το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα. Αποτελείται από πολυκαρβονικές επιφάνειες, που στηρίζονται σε έναν σκελετό από αλουμίνιο.
Concept by: Beomseok Chae
Photo by: Beomseok Chae
Veyr Armchair – Madeleine Oltra & Angelo de Taisne
Η εγκατάσταση «Sardine Sardine» της designer Madeleine Oltra και του αρχιτέκτονα Angelo de Taisne στο Design Parade Toulon, παρουσιάζει την ιστορία δύο κατασκηνωτών που έχουν συγκεντρώσει μέσα σε μια σκηνή πολλά αντικείμενα από προηγούμενα ταξίδια τους, και άλλα που έφτιαξαν οι ίδιοι για να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους. Στα έπιπλα αυτής της συλλογής είναι διάχυτη η ρετρό, καλοκαιρινή διάθεση. Η πολυθρόνα «Veyr» χαρακτηρίζεται από έναν λεπτό μεταλλικό σκελετό, που συναντάται ευρέως σε έπιπλα για κάμπινγκ, αλλά και το ιδιαίτερο πράσινο ύφασμα που παραπέμπει στην εσωτερική επένδυση από τσάντες πλάτης, στις οποίες ξαπλώνουν συχνά οι κατασκηνωτές. Ο σχεδιασμός της μορφής του υφάσματος προέκυψε μετά από πειραματισμό, σχετικά με το ποια μέρη του σώματος απαιτούν πιο απαλές επιφάνειες.
Concept by: Madeleine Oltra & Angelo de Taisne
Photo by: Mickael Llorca
Raw Industry – Daniel Enoksson Studio & David Ericsson Design Studio για το Designgalleriet
Στην πρώτη τους συνεργασία, οι industrial designers Daniel Enoksson και David Ericsson κατασκεύασαν τραπεζάκια και σκαμπό από φυσητό και υγρό γυαλί, χρησιμοποιώντας ως «μήτρα» μεγαλύτερα αντικείμενα με ξεκάθαρη χρήση, αφού πρώτα μελέτησαν τις αρχετυπικές μορφές τους αλλά και τις παραδοσιακές σκανδιναβικές τεχνικές δημιουργίας τους. Η συλλογή τους με τον τίτλο «Raw Industry» παρουσιάστηκε στη Stockholm Design Week 2022 και διακρίνεται από απλές γεωμετρίες, που τονίζονται από τη διαφάνεια του γυαλιού αλλά και το ζωντανό χρώμα που έχει αποτυπωθεί επάνω σε αυτό, σε συγκεκριμένα τμήματα του κάθε αντικειμένου. Στόχος των σχεδιαστών ήταν να κάνουν ένα βήμα παραπέρα όσον αφορά το σουηδικό design με γυαλί, καθιστώντας το ελκυστικό σε διεθνή κλίμακα.
Concept by: Daniel Enoksson & David Ericsson
Photo by: Ida Jonasson
Ambrosia – Ciszak Dalmas για το Marset
Το Ciszak Dalmas είναι ένα boutique studio με έδρα τη Μαδρίτη, δημιουργία των Alberto Gobbino Ciszak και Andrea Caruso Dalmas, οι οποίοι, με εργαλείο τους τον πειραματισμό, σχεδιάζουν εσωτερικούς χώρους, προϊόντα και έπιπλα. Η συνεργασία τους με το Marset περιλαμβάνει τα φωτιστικά «Ambrosia», τα οποία επαναφέρουν την τυπολογία του φωτιστικού «Linestra», μιας γραμμικής λάμπας, σε μια πιο ποιητική και αρχιτεκτονική μορφή. Έτσι, η πηγή φωτός πλέον αποτελεί κομμάτι ενός μεγαλύτερου συστήματος, δηλαδή ενός γραμμικού μεταλλικού σωλήνα που κρέμεται από την οροφή ώστε να φτάσει πιο κοντά στο δάπεδο, δημιουργώντας έναν εντυπωσιακό διάχυτο φωτισμό.
Concept by: Ciszak Dalmas