Οι Greece is for Lovers μάς μυούν στο μοναδικό ελληνικό design τους
DS.WRITER:
Βασίλης Ξιφαράς
Κεντρική εικόνα: The Harder they Come, 2014. Φωτ: Nikos Alexopoulos
Ένα ιδιαίτερο περιβάλλον, μια «όαση» design και δημιουργικότητας. Έτσι θα χαρακτηρίζαμε την έκθεση «Club Vacay» που παρουσιάστηκε στα πλαίσια του 100% Hotel Show 2022 και φέρει την υπογραφή των Greece is for Lovers. Η συνεργασία του Design Society με το δίδυμο των Θάνου Καραμπάτσου και Χριστίνας Κοτσιλέλου, μας έδωσε το έναυσμα να γνωρίσουμε καλύτερα την ισχυρή φιλοσοφία πίσω από τις δημιουργίες τους, είτε πρόκειται για λειτουργικά αντικείμενα είτε για σχεδιασμό εκθέσεων.
Ήταν το μακρινό και ελπιδοφόρο 2006 όταν οι δυο τους ίδρυσαν το creative studio τους, εμφανώς επηρεασμένοι από την ανεμελιά της δεκαετίας του 1970, όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά η έννοια του «Greek lover» που έγινε ανάρπαστη από τις τουριστικές καμπάνιες της εποχής. Το design τους, όμως, είναι σύγχρονο και υιοθετεί μια κριτική ματιά απέναντι στις παραδόσεις και την ιστορία, αλλά και την εμμονή των ανθρώπων με αυτές, επιστρατεύοντας το χιούμορ, την ειρωνεία και τη νοσταλγία. Τα αντικείμενα των Greece is for Lovers είναι μοναδικά, όχι μόνο όσον αφορά την παραγωγή, αλλά και όσον αφορά το στυλ, αφού «ακροβατούν» μεταξύ του kitsch και του πολυτελούς. Ο χαρακτηριστικός αυτοσαρκασμός του creative studio το καθιστά αναμφίβολα επιτυχημένο, για να μάθουμε περισσότερα όμως μιλήσαμε με τον Θάνο Καραμπάτσο και τη Χριστίνα Κοτσιλέλου.
Proto Attica, 2018. Φωτ: Nikos Alexopoulos
Πώς κρίνετε τη σχέση του ελληνικού κοινού με το design, μετά και την εμπειρία σας στην επιμέλεια της έκθεσης «Club Vacay»; Γενικά πώς προσεγγίζετε τον σχεδιασμό μιας έκθεσης;
To ελληνικό κοινό έχει αρχίσει να εξοικειώνεται με το design και να αναγνωρίζει ότι πρόκειται για κάτι ενταγμένο στην καθημερινότητα, και όχι απλώς για μια τάση, ένα trend που πρέπει να ακολουθήσει για να είναι μέσα στα πράγματα. Το «Club Vacay» ήταν η πρώτη μας συλλογή που εκτέθηκε σε φυσικό χώρο (η συλλογή «Gran Turismo» που επιμεληθήκαμε για το Adorno ήταν online), και το κοινό την αγκάλιασε και άφησε πολύ θετικά σχόλια. Μας εντυπωσίασε ότι, ενώ η έκθεση απευθύνεται κυρίως σε ξενοδόχους και επαγγελματίες της φιλοξενίας, υπήρξαν πολλοί επισκέπτες από τον χώρο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού, Έλληνες αλλά και ξένοι. Οι περισσότεροι ήταν ενημερωμένοι σχετικά με το ελληνικό design και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για κάποια καινούρια ονόματα που παρουσιάσαμε. Το «Club Vacay», όπως και οτιδήποτε σχεδιάζουμε, ήταν μια συλλογή με ένα πολύ συγκεκριμένο concept και αυτό είναι κάτι που επιδιώκουμε: να υπάρχει μια διακριτή θεματική, παρόλο που μπορεί να συγκεντρώνουμε ένα φαινομενικά ανομοιογενές σύνολο έργων. Ξεκινάμε επιλέγοντας συγκεκριμένα αντικείμενα, έτσι ώστε η συλλογή να έχει συνοχή. Μας ενδιαφέρουν τα αντικείμενα πρωτίστως, και όχι τόσο τα προφίλ των studios που τα δημιουργούν -ενδεχομένως τα αντικείμενα να είναι και ανώνυμα. Δηλαδή δεν κοιτάμε βιογραφικά, αλλά προσεγγίζουμε τις συλλογές μέσω των συγκεκριμένων εκθεμάτων που επιθυμούμε.
Έκθεση «Club Vacay» στο 100% Hotel Show 2022. Φωτ: Greece is for Lovers
Παρακολουθήστε μια σύντομη ξενάγηση στην έκθεση «Club Vacay»:
Σε αρκετά αντικείμενά σας, φαίνεται ότι δανείζεστε τις στερεοτυπικές μορφές από τα ανώνυμα σουβενίρ, και με τη χρήση ακριβών υλικών, όπως του μαρμάρου, τους προσδίδετε μια εντελώς νέα χροιά. Τι στοχεύετε με τη χρήση αυτού του λεξιλογίου;
Το φολκλόρ, η λαϊκή τέχνη και τα σουβενίρ, αντικείμενα και έννοιες που είναι βαθιά ριζωμένες στην ταυτότητα και το περιβάλλον μας, με το έντονο kitsch που τα διέπει μας συναρπάζουν! Προσπαθούμε να εξυψώσουμε το μπανάλ και δεν ντρεπόμαστε για διάφορες “ασχήμιες”, οι οποίες όμως κρύβουν πάθος. Τα στοιχεία που πολλοί θεωρούν αισθητικό ανάθεμα, εμάς μας εμπνέουν. Δεν ήταν σκοπός μας να επανασχεδιάσουμε τα “κακά” kitsch σουβενίρ και να τα βελτιώσουμε, όπως πολλοί λανθασμένα κατάλαβαν. Αντιθέτως τα λατρέψαμε, και τα σχέδιά μας, ειδικά στην αρχή, ήταν μία ωδή σε αυτά.
Atlantish Decanter. Φωτ: Nikos Alexopoulos
Όλα τα αντικείμενα που έχετε σχεδιάσει είναι χειροποίητα. Πείτε μας περισσότερα για την αγάπη σας για το χειροποίητο, και το κατά πόσο η φιλοσοφία σας θα έβρισκε αντίκρισμα σε μια βιομηχανοποιημένη μαζική παραγωγή.
Τα αντικείμενα που σχεδιάζουμε και παράγουμε είναι χειροποίητα καταρχήν από ανάγκη, καθώς στην Ελλάδα η πρόσβαση σε βιομηχανική μαζική παραγωγή δεν είναι ιδιαίτερα εφικτή. Δεν είναι σκοπός μας να αναδείξουμε την ελληνική χειροτεχνία, αλλά σε πολλές περιπτώσεις η εικόνα του χειροποίητου είναι σκόπιμη, καθώς επιθυμούμε αυτή τη συγκεκριμένη αισθητική. Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει πληθώρα τεχνιτών που μπορεί να παράγει μικρές παραγγελίες, το οποίο εκμεταλλευόμαστε προκειμένου να πάρουν σάρκα και οστά τα αντικείμενά μας. Πολλές φορές σχεδιάζουμε αντικείμενα ειδικά για συγκεκριμένους τεχνίτες, γνωρίζοντας από πριν τι μπορούν να φτιάξουν αυτοί. Θα θέλαμε πολύ να έχουμε την ευκαιρία να σχεδιάσουμε κάτι για παραγωγή σε βιομηχανική κλίμακα, και είμαστε σίγουροι πως θα καταφέρναμε το τελικό αποτέλεσμα να έχει το χαρακτηριστικό μαγικό GIFL touch!
Smoke.A.Bowl, 2019. Φωτ: Bill Georgoussis
Τι να περιμένουμε στο μέλλον από εσάς;
Θα συνεχίσουμε φυσικά την πορεία μας στον χώρο του σχεδιασμού αντικειμένων, θα θέλαμε όμως να συνεχίσουμε και την ενασχόλησή μας με την επιμέλεια και άλλων εκθέσεων, καθώς αυτό μας φέρνει πιο κοντά σε συναδέλφους μας και ενισχύει τις συνέργειες και συνεργασίες, που είναι πάντα ελκυστικές.
Shell Patrol, 2015. Φωτ: Nikos Alexopoulos
Ευχαριστούμε πολύ τον Θάνο και τη Χριστίνα και ανυπομονούμε να δούμε από κοντά τα νέα τους εγχειρήματα!
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από την έκθεση “Club Vacay” του 100% Hotel Show 2022: